-->
Huurlingen, schandalen en verraad in een deckbuilder vol Take That !
In For A Crown van Repos Productions proberen 3 tot 5 spelers hun familie op de troon te manoeuvreren. Het spel is een Deck Builder die barst van de Take That, vol met verraad, bluf en intrige.
Al jaar & dag bekvechten de adelijke families over van alles en nog wat. Het gaat over de meest absurde dingen eerst. Ze kibbelen over wiens gazon het best gemaaid is, in welke boomgaard de meest glimmende appels groeien of in welke vijver de dikste karper zwemt.
Na jaren van twist en strijd beseffen ze dat al dat geruzie nergens toe leidt. Ze beslissen om het rijk te verenigen en één van hen op de troon te zetten. Uiteraard is jouw familie de enige geschikte kandidaat, ware het niet dat iedereen net hetzelfde denkt over zijn eigen familie…De familie die op het einde van het jaar de meeste invloed (en rijkdom) heeft, claimt de overwinning. Om jouw winst te verzekeren, zal je huurlingen en bandieten inschakelen om jouw aanzien te vergroten en je rivalen uit te schakelen.
Elke speler neemt zijn familieschatkist met daarin zijn portret, een erfstuk en 10 robijnen. Hou ten allen tijden geheim hoe rijk jouw bloedlijn nog is, want je robijnen tellen als overwinningspunten. Je erfstuk telt eveneens voor 10 edelstenen.
De huurlingen van 5 verschillende gilden (Orange Guild, Pickle Tavern, Berry Guild, Scarlet Guild en Amethyst Guild) hebben ondertussen weet van jullie plannen en bieden met veel plezier – tegen betaling – hun diensten aan. Het gaat van goedkope boerenkinkels tot prijzige musketiers. Ze verzamelen zich per gilde/categorie op het Koninklijke Plein. Maak voor elk soort huurling uit de eerste categorie een onthulde stapel. Onthul daarna 2 kaarten van categorie 2, 3, 4 & 5. De resterende kaarten vormen een gedekte stapel per categorie.
Neem 2 gebeurteniskaarten en sleeve deze in een kaartenhoes zonder wapenschild op. Tot slot worden de portretten van de families in een willekeurige volgorde in de galerij gehangen. Hoe rechtser jouw portret hangt, hoe hoger jouw aanzien. Jouw positie in de galerij bepaalt ook het aantal goudstukken waar je het spel mee start.
Om te vermijden dat de families eindeloos blijven wedijveren om de troon, krijgt iedereen 1 jaar de tijd om zich te bewijzen. Het spel wordt gespeeld in 4 rondes die telkens bestaan uit rekruteren, onthullen en het voorbereiden van de volgende ronde.
Rekruteren : In volgorde van invloed mogen spelers een onthulde of gedekte huurling van de kolom nemen, als ze de prijs betalen. De prijs wordt betaald in munten en/of robijnen. Sleeve de kaart in een hoesje met jouw wapenschild op en leg de kaart op de gedeelde stapel voor de onthul-fase.
Onthullen : Schud de gedeelde stapel en onthul de bovenste kaart. Pas onmiddellijk de weergegeven effecten toe. Herhaal dit proces tot heel het deck leeg is. De effecten variëren van het krijgen/betalen van robijnen en muntstukken, het verhangen van een portret om het aanzien van een familie te manipuleren of het op iemand afsturen van gemaskerde wasberen. Je kent geen genade met de concurrentie, want niemand zal je jouw rechtmatige plek op de troon ontzeggen.
Een onthulde huurling is altijd voor een bepaalde familie in dienst. Het is dus zijn werkgever die bepaalt wie een taks moet betalen of wie een voordeel krijgt.
Bij een onthulde gebeurtenis worden alle beïnvloede families getroffen. Wie weet komt er wel een schandaal aan het licht over je familie of wordt er door de wasbeerbende bij je ingebroken!
Einde van de ronde : Neem alle onthulde kaarten om een nieuwe trekstapel te vormen. Voeg hier blind een extra gebeurteniskaart aan toe. De huurlingen op het plein zien dat jullie kosten noch moeite sparen en willen maar al te graag een graantje meepikken. Verplaats de rekruteringstegels door een 0-kost tegel vooraan toe te voegen en vul de lege plekken op het plein aan met nieuwe kaarten.
Zodra het 4de seizoen afgerond is, is het spel afgelopen. De strijd is gestreden en het is tijd om iemand tot koning(in) te kronen. Voordat iedereen zijn schatkist opengooit wordt er door het volk nog een extra gift gedaan.
De speler met de meeste robijnen wint het spel en de kroon van het koninkrijk.
Het spel kan ook eerder eindigen wanneer iemand robijnen moet betalen en hier niet toe in staat is. Iemand vroegtijdig de armoede in jagen kan er dus voor zorgen dat het spel voorbij is voordat alle kaarten onthuld werden.
Verbluffend snel : Zelfs met 5 spelers blijft het spel verbazend vlot vooruit gaan. De rondes vliegen aan een razend tempo voorbij en voor je het weet is het tijd om te onthullen of jouw familie nog iets in haar schatkist heeft zitten of bijna bankroet is.
Dolken in de rug : Je gaat met z’n allen samen door het gezamenlijke deck en je wéét dat er huurlingen van de tegenspelers aan bod zullen komen. Je weet dat er iedere ronde rake klappen uitgedeeld zullen worden. Aangezien bijna elke huurling meerdere effecten heeft om uit te kiezen kan er overlegd worden om allianties te sluiten. “Ik steel jouw robijnen niet als jij mij deze ronde ook met rust laat”. Maar ben je ooit 100% zeker dat mensen hun woord zullen houden? Een spelletje For A Crown maakt al snel duidelijk dat je niemand kan vertrouwen.
Dieven in de nacht : De wasberen zijn je favoriete handlangers voor criminele activiteiten. Hoe meer wasberen er bij een bepaalde familie rondhangen, hoe negatiever dat is voor hun reputatie. De losse handjes van de zwart-witte schurken grabbelen meestal ook nog een paar robijnen of munten mee tijdens hun rooftochten. Heerlijk om je rivalen mee te boycotten!
Kleurrijke componenten & artwork : Paul Mafayon weet met For A Crown een spel op tafel te toveren dat er ondanks het achterbakse thema heel speels en kindvriendelijk uit ziet. De schatkisten om je punten mee geheim te houden wekken niet alleen nieuwsgierigheid bij de spelers, maar ook bij omstaanders die je zien spelen. De speelse afschildering van de huurlingen staat wel haaks op wat je zou verwachten van iemand die zich een huurling noemt. In dit spel zijn het geen ongure types die zich in steegjes verschansen maar wel een goedlachs nijlpaard of hooguit een nors kijkende gorilla.
Verraderlijk belangrijke keuzes : Je wordt zonder veel voorbereiding in het politieke strijdtoneel gegooid, maar eigenlijk zijn de eerste kaarten die je kiest van levensbelang voor de rest van het spelverloop. Iedere ronde breid je jouw lijst met rekruten uit, maar je eerste 2 rekruten zullen meer impact hebben op het spel dan je rekruten uit de laatste ronde.
Geveinsd medeleven : Het spel draait om elkaar dwarsbomen.Soms moet je robijnen betalen, maar is je schatkist leeg. In dat geval moet je jouw erfstuk verpanden voor 10 robijnen. Iedereen aan tafel slaakt een kreet van afgunst, dat je familie zo laag gevallen is dat je dat waardevolle voorwerp moet verkopen. Je voorvaders draaien zich om in hun graf! Maar stiekem is iedereen blij dat je familie in slechte papieren zit.