Ontdek Let’s Go! To Japan, een strategisch bordspel waarin je je ultieme reis naar Japan plant. Bezoek iconische locaties, beleef unieke culturen en creëer onvergetelijke herinneringen.
Ah, vakantie! We dromen ervan tijdens saaie werkdagen en hunkeren ernaar wanneer de vorige verlofperiode nog maar net achter de rug is. Josh Wood zijn vakantie naar Japan viel een paar jaar geleden dankzij COVID helaas in het water. Wat doe je dan met al die voorbereiding? Gooi je al dat opzoekwerk zomaar in de vuilbak of beslis je om er dan maar een bordspel over te maken? Gelukkig voor ons koos Josh voor de laatste optie. Nu kunnen we met Let’s Go! To Japan door Alderac Entertainment Group zelf een reisje plannen. (Het spel werd in het Nederlands uitgegeven door White Goblin Games)
Er zijn mensen die zelf een reis op voorhand tot in de puntjes moeten uitstippelen, en er zijn er die alles zijn beloop laten gaan en ter plaatse wel zullen zien waar ze eindigen die dag. Ben jij zo’n minutieuze regelaar of eerder een avonturier die er zonder voorbereiding op uit trekt?
Elke speler krijgt bij de start de nodige spelelementen : een spelersbord & gemoedstracker (incl. stress- en relaxtoken) in zijn kleur, 5 belevenistokens, een gratis treintoken en 6 tokens om mee aan te geven welk soort activiteit je die dag hoopt te beleven.
De startspeler neemt zijn 6 dagtokens en plaatst er willekeurig eentje per dag. Alle andere spelers kopiëren deze volgorde, zodat de dagdoelen voor iedereen dezelfde zijn. Plaats de belevenisfiches op de 0-positie, waar ze blijven tot aan de laatste fase van het spel. Schud het Tokio- en Kyotodeck en plaats ze in aparte stapels binnen handbereik. De setup is hiermee afgerond, ikimashou !
Goed begonnen is half gewonnen zeggen ze wel eens. Iedereen reist op zijn manier, maar een beetje vooruitdenken is bij dit spel wel wenselijk als je punten wilt scoren.
‘Let’s Go! To Japan’ speel je in 13 rondes waarbij je doorgaans 3 hoofdacties uitvoert: kaarten nemen, kaarten spelen en kaarten doorgeven.
Afhankelijk van de ronde zal je een aantal kaarten van de decks moeten trekken of de kaarten die je bij eerdere rondes van een tegenspeler ontving op hand moeten nemen. Van waar en hoeveel kaarten je op hand neemt, staat visueel aangegeven op de rondetracker.
In de eerste 4 rondes van het spel neem je 1 Kyoto- & 1 Tokiokaart, maar mag je slechts 1 van de 2 uitspelen.
Zo’n reisje naar de andere kant van de wereld is niet goedkoop, dus je wilt er het meeste uit halen. Plaats een activiteitkaart op een dag naar keuze. Hou daarbij rekening met het beoogde doel van die dag: wil je een culturele of eerder een culinaire dag beleven? Zodra een kaart geplaatst is, kan deze nooit meer van positie veranderen. Er kan wel een kaart voor of achter geplaatst worden.
Bij het plaatsen van je kaarten wil je dus rekening houden met de symbolen die zowel boven- als onderaan de kaarten staan. De symbolen vanboven blijven heel het spel zichtbaar, maar enkel de symbolen onderaan de onderste kaart zijn van kracht.
Om te vermijden dat je jezelf voorbij raast, mag je maar 3 activiteiten per dag doen. Zodra je een 3de kaart op een dag neerlegt, controleer je onmiddellijk of je het dagdoel bereikt hebt. Dit doe je door het symbool op je dagschema te vergelijken met de symbolen op de door jou gespeelde kaarten voor de dag in kwestie. Hoe meer overeenstemmende symbolen, hoe krachtiger de bonus die je kan activeren.
Je mag altijd opteren om een lagere bonus te activeren, maar je kan ze nooit met elkaar combineren. De enige manier om een dag met 4 activiteiten te hebben is door bij de 3+ dagbonus voor een extra wandeling te kiezen.
Ben je niet tevreden met de kaarten die je ontving, dan heb je 2 mogelijkheden om daar iets aan te doen. Indien je over onderzoeksfiches beschikt, kan je er zo eentje opofferen om 3 kaarten van de decks te trekken, om er daarna onmiddellijk 3 weg te gooien. Met een beetje geluk heb je nu wel een activiteit op hand die binnen jouw beoogde plannen past.
De andere optie is om een wandeling te maken. Soms is een beetje vrije tijd tijdens een vakantie geen overbodige luxe en wie weet welke onverwachte activiteit jouw pad kruist. Neem een Kyoto- of Tokiokaart en plaats deze gedekt op een dag. In ruil voor deze actie moet je een kaart uit jouw hand discarden.
De resterende kaart(en) plaats je gedekt op het bord van de volgende speler. Deze kaarten zijn niet beschikbaar voor die speler, tenzij de ronde zegt dat hij hiervan kaarten moet trekken.
Zodra de 13de ronde afgerond is, en iedereen dus 18 activiteiten gepland heeft, is het tijd om je valiezen in te pakken en op reis te gaan. Neem de scoreblok en overloop per dag per speler welke activiteiten jullie doen.
Om te beginnen verplaats je jouw belevenisfiches telkens dit symbool op een activiteit voorkomt. Hetzelfde geldt voor jouw stress- & relaxmeter uiteraard. Als je stress krijgt omdat je te veel geld uitgeeft, zal dat je minpunten opleveren. Maar als je lekker ontspant in een zen tuintje, kan je bonuspunten krijgen.
Kijk op het einde van de dag telkens of je met het hoogtepunt van je dag nog extra bonuspunten verdient. Onderaan de 3de kaart op jouw dagplanning staan extra voorwaarden vermeld waar je aan moet voldoen voor het einde van die dag. Je kijkt hierbij naar de betreffende symbolen van de huidige dag én alle voorgaande dagen.
Ten slotte moet je tijdens jouw reis ook af en toe een verplaatsing doen. We kunnen onszelf nog altijd niet van Kyoto naar Tokio teleporteren. Iedere keer dat jouw activiteiten, binnen dezelfde dag of tussen verschillende dagen, van locatie wisselen, moet je de trein nemen. Indien je over een eersteklas ticketje beschikt, geeft dit je punten en kan je tijdens de 2 uur durende rit even ontspannen. Maar als je een normaal ticket hebt, zadelt dat je met 2 minpunten op.
De speler die de meeste punten verzamelt, gaat niet enkel naar huis met een rugzak vol prachtige reisherinneringen, maar ook met de overwinning.
Reiskriebels verzekerd : Als je nog niet van plan wasom een tripje naar Japan te maken, zal je na dit spel gegarandeerd last hebben van reiskriebels. De keuzestress die je bij het opstellen van een (echte) reisplanning voelt wordt perfect overgedragen naar het spelmechanisme. Je wilt zo veel mogelijk uit je dag halen maar weet dat je soms iets moet opofferen. Je kan helaas niet alles doen & zien op een weekje tijd. Reden te meer om nadien nog eens terug naar Japan te reizen dan maar!
Up-tempo : Als je leest dat er 13 rondes plus een scorefase zijn, denken we onmiddellijk dat we minstens een uur of 4 bezig zullen zijn, maar zodra je de regels onder de knie hebt, is er niet veel dat het tempo van het spel nog kan belemmeren. Er is quasi geen downtime, behalve wanneer iemand lang twijfelt over welke kaart hij waar gaat spelen. Dankzij het beperkte aantal kaarten die je op hand hebt en het feit dat gespeelde kaarten nooit meer verplaatsen zijn je keuzes enorm beperkt.
Japans minimalisme : Japan is alom gekend voor het nastreven van een minimalistische levensstijl. Dit element is nergens te bespeuren bij Let’s Go! To Japan. Hoewel er geen overvloed is aan tokens en mechanismen, ligt er wel een uit de kluiten gewassen spelersbord voor je neus, waar je gedurende 90% van het spel niets mee mag doen. Het puntenspoor & de stressmeter worden pas helemaal op het einde van het spel benut. De enige moment dat je het bovenste deel van je bord tijdens de eerdere delen van het spel benut, is voor de dagbonussen.
4x solo-mode : Hoewel het spel een zekere vorm van drafting ingebouwd heeft, is er amper tot geen interactie tussen de spelers. Je geeft meestal kaarten door die je zelf niet wilt, ongeacht of je tegenstander die nu wel of niet kan gebruiken. Je bent vrijwel het hele spel door alleen maar bezig met je eigen reisschema. Het spel heeft een solovariant, maar aangezien er al zo weinig interactie is, voelt deze misschien weinig verschillend aan met de gewone variant.
Klaar voor andere bestemmingen : De opzet van het spel is zo uitgewerkt dat het nagenoeg volledig gerecycleerd kan worden voor andere reisbestemmingen. Een ‘Let’s Go! To Korea’ of ‘Let’s Go! To Italy’-versie zou zonder al te veel wijzigingen in de winkelrekken kunnen liggen. Pas de symbolen op de voorkeurstokens aan en pas de activiteiten aan naar versies die overeenstemmen met de nieuwe steden en klaar. Als Ticket To Ride het kan, waarom deze serie dan niet.
Cultureel verrijkend : Of je nu een rasechte otaku bent of gewoon naar Japan wilt voor de architectuur, er is voor ieder wat wils in de ruime keuze aan activiteitkaarten. Je zal bij het plannen van je reis zonder twijfel een paar activiteiten tegenkomen waar je zelf nog niet aan gedacht had om aan jouw echte reisplanning toe te voegen.