The Lord of the Rings - Duel for Middle-Earth - The Playground

The Lord of the Rings – Duel for Middle-Earth

Lord of the Rings: Duel for Middle-Earth! Twee spelers nemen de rol aan van iconische personages uit de epische wereld van J.R.R. Tolkien. Probeer de ring in jouw bezit te krijgen of te houden, het lot van Midden-Aarde rust op jouw schouders!

The world is changed. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air...

Gelukkig voor ons was de verandering die Galadriel voelde de komst van een nieuw, fantastisch bordspel! Repos Production steekt 7 Wonders Duel in een LOTR jasje met ‘The Lord of the Rings – Duel for Middle-Earth’.

One game to rule them all

Je wandelt niet zomaar Mordor binnen, maar misschien dat je als kleine Hobbit net onopvallend genoeg bent om langs de woeste hordes van Sauron te glippen. In Lord of the Rings – Duel mag de ene speler de booswicht zelve spelen en de andere zijn beste Samwise Gamgee ‘po-ta-toes’ impressie nog eens bovenhalen.

Heers over of verlos Midden-Aarde

Setup

Een goed verhaal kent een begin, een midden en hopelijk ook een einde. Bij een goed bordspel is dat niet anders. Het begin start bij de voorbereiding van het speelveld. Verdeel de speelkaarten per hoofdstuk, draai 3 locatietegels om, leg het speelbord met de bijhorende volkerenfiches klaar en plaats het ring-spoor zodat iedereen er goed bij kan. Geef elke speler tot slot zijn meeples en een startsaldo aan munten. The Fellowship krijgt 2 legioenen in Ardor en Sauron plaatst 2 orcs in Mordor.

LOTR Duel wordt gespeeld in 3 hoofdstukken. Per hoofdstuk wordt 1 van de 3 decks kaarten gebruikt en in een speciaal patroon gelegd waarbij kaarten alternerend open of gedekt zijn.

LOTR Duel Chapter 1 grid

Hoe speel je Lord of the Rings Duel ?

Beginnende met de speler die de rol van Sauron op zich neemt mogen spelers tijdens hun beurt een open kaart uit het patroon nemen of een locatietegel kopen.

Kaarten nemen/kopen

Om een kaart uit het speelveld weg te nemen, moet die kaart aan een aantal voorwaarden voldoen. De kaart moet om te beginnen open op tafel liggen. Vervolgens mag de kaart niet (gedeeltelijk) bedekt worden door een andere kaart.

Zodra je een kaart kiest, mag je deze aan jouw persoonlijk speelgebied toevoegen of verkopen voor munten gelijk aan het cijfer van het hoofdstuk. (1 munt voor een hoofdstuk 1 kaart, 3 munten voor eentje uit het 3de hoofdstuk).

Sommige kaarten zullen munten of vaardigheden kosten. Vaardigheden zijn grondstoffen die je verzamelt door grijze kaarten aan je gebied toe te voegen. Als je niet de nodige vaardigheden hebt, kan je per ontbrekend symbool 1 munt afgeven om de kaart alsnog te kopen.

Als de door jou gekozen kaart nu gedekte kaarten vrijspeelt, moet je die onthullen om jouw beurt mee te beëindigen.

LOTTR Duel Card Types

Er zijn 6 verschillende soorten kaarten, elk met een eigen kleur en doel binnen het spel.

LOTR Duel Skill Cards

Grijze vaardighedenkaarten :

deze kaarten geven je een vaardigheid in het afgebeelde symbool (moed, leiderschap, kracht, sluwheid of kennis).

Gele schatkaarten :

ook in Midden-Aarde heb je geld nodig om rond te komen. Een gele kaart geeft je het afgebeelde aantal muntstukken.

LOTR Duel Money Cards
LOTR Duel Ring Cards

Blauwe ringkaarten :

uiteraard draait het in deze versie om de Ene Ring. Sauron wilt maar al te graag herenigd worden met zijn juweel, terwijl Sam & Frodo het kosten wat het kost uit handen van de Nazgûl moeten houden en naar Mordor moeten geraken.

Verplaats jouw figuren evenveel plaatsen op de ring-track als er ringen op de kaart weergegeven zijn.

Groene volkerenkaarten :

dit zijn de volkeren van Midden-Aarde met wie je een verbond kan sluiten om samen te strijden.

Zodra je 2 groene kaarten van dezelfde soort hebt, mag je 2 alliantiefiches van dat volk bekijken en er eentje bijhouden. Zo’n fiche geeft je een eenmalig of terugkerend voordeel doorheen het spel. Ben je in staat om 3 verschillende volkeren te overtuigen van jouw doel, dan neem je 1 fiche van elk desbetreffend volk en mag je er eentje bijhouden.

LOTR Duel People Cards
LOTR Duel Combat Cards

Rode strijdkaarten :

de weg naar de overwinning gaat niet zonder slag of stoot. Plaats/beweeg het aantal troepen in de aangegeven gebieden. Als hier al troepen van je tegenstander aanwezig zijn, wordt het uitgevochten tot er maar 1 speler overblijft in dat gebied.

Paarse strategiekaarten :

Net als de rode kaarten hebben deze kaarten invloed op het strijdtoneel. De paarse kaarten zullen vooral munten en eenheden van je tegenstander afnemen.

LOTR Duel Tactic Cards

Locaties nemen/kopen

Even op uitstap naar Minas Tirith? Naast de 20 hoofdstukkaarten zijn er ook 3 locatietegels beschikbaar. Je mag in plaats van een kaart ook kiezen om een locatie te nemen door de nodige vaardigheden en/of munten te betalen om de afgebeelde effecten te kunnen activeren.

Eind van een hoofdstuk

Voor zowel de kaarten als de locaties geldt dat deze niet aangevuld worden na jouw beurt. Er worden pas nieuwe tegels en kaarten op het veld uitgespeeld wanneer een hoofdstuk ten einde is. Telkens wanneer de laatste kaart van het veld wordt genomen is het hoofdstuk afgesloten.

LOTR Duel Chapter Cards

Plaats vervolgens het volgende deck met kaarten in het bijpassende patroon en vul de locaties aan tot er weer 3 beschikbaar zijn.

Einde van het spel

Het spel is onmiddellijk afgelopen als er aan 1 van de 3 voorwaarden voldaan wordt.

Heers over (of met) de volkeren:

Wanneer de speler een bondgenootschap met alle 6 volkeren van Midden-Aarde heeft gesloten, is het voor de tegenpartij onbegonnen werk om nog weerstand te bieden. Als Sauron wil je alle volkeren onder jouw heerschappij krijgen. Als Frodo & Sam reken je net op een verbond tussen mensen, dwergen en de andere bewoners van Midden-Aarde om jullie bij te staan tegen de kwade invloed van Sauron.

LOTR Duel Alliances

Verover Midden-Aarde

Heeft een speler in alle 7 gebieden op het speelbord minstens 1 toren of soldaat staan, dan is de strijd voor Middle-Earth gestreden en wint de desbetreffende speler.

LOTR Duel Middle Earth

Zoektocht naar de ring:

Dit is de enige overwinningsconditie die verschilt afhankelijk van welke rol je speelt. Sauron wint als zijn Nazgûl Frodo & Sam inhalen op hun tocht naar Mount Doom. Als de Fellowship win je het spel als je de vulkaan bereikt en de Ene Ring in het vuur gooit.

LOTR Duel Ring Track

In het uitzonderlijke geval dat er na het derde hoofdstuk van het spel nog geen winnaar is, wint de speler die in de meeste gebieden op het bord aanwezig is.

Spelcomponenten

  • 1 speelbord
  • 69 kaarten (23 / hoofdstuk)
  • 7 locatietegels
  • 1 Mt. Doom spoor
  • 30 munten
  • 18 alliantietokens (3 / volk)
  • 30 troepen meeple (15 / speler)
  • 14 torens (7 / speler)

Onze mening

Meerdere, gebalanceerde wegen naar de overwinning : in tegenstelling tot de One Ring, is het hier niet one strategy to rule them all. Gelukkig maar zelfs! Beide spelers kunnen op 3 verschillende manieren winnen en de kans dat je elke keer je speelt een andere overwinningsconditie aan bod ziet komen is zeer reëel. De balans tussen de twee kanten van het spel is ook in rekening gebracht. Het is niet of amper voelbaar of The Fellowship of Sauron meer kans heeft om het spel te winnen.

Snel & toegankelijk speeltempo : net als bij de originele 7 Wonders Duel ligt het tempo van het spel enorm hoog. De geschatte speelduur van 30 minuten (of 15 minuten als je écht weet waar je mee bezig bent!) is ideaal voor een spel met 2 spelers. Je bent geen tijd kwijt aan obscure regels en uitzonderingen.

Eenvoudige veldslagen zonder geluksfactor : Zodra jouw troepen een gebied waar je tegenspeler aanwezig is binnenmarcheren, draait het uit op een robbertje vechten waarbij maar een regel telt : wie heeft de meeste soldaten. Er komen geen dobbelstenen, extra kaarten of berekeningsmechanismen aan te pas. Als jij 3 soldaten hebt en je tegenstander heeft er 2, dan verliezen jullie elk 2 meeple en plaats je jouw overgebleven eenheid in het gebied.

Herspeelbaar : Ieder hoofdstuk heeft 23 kaarten, maar er zullen er telkens 3 gediscard worden wanneer je het patroon legt. Die willekeurige samenstelling van het deck alsook het patroon aan open en gedekte kaarten zorgen ervoor dat het spel elke keer anders is wanneer je het speelt.

Cashgrab reskin of stand-alone parel : Toen dit spel aangekondigd werd, stond de spellengemeenschap onmiddellijk in rep en roer. Voor sommigen ging dit spel zonder twijfel een hit worden, terwijl anderen bang afwachtte of het een reskin ging zijn van 7 Wonders Duel zonder enige meerwaarde. Er zijn gelukkig wel verschillen tussen de 2 spelen, hoewel het basismechanisme van de 7 Wonders reeks behouden blijft. In grote tegenstelling tot de 7 Wonders versie, zijn hier absolute wincondities. Voldoe je aan een voorwaarde, dan win je en is het spel gedaan. Er is geen omslachtig gedoe met punten en dergelijke aanwezig bij LOTR Duel. Kortweg kan er dus gezegd worden dat het meer is dan een snelle rebranding en het spel ook echt meerwaarde biedt.

Nazgûl op de hielen : De plastic tray voor de queeste van Sam & Frodo is een zeer visuele herinnering dat de Nazgûl je altijd op de hielen zitten. Bij de start van het spel denk je allicht dat ze je nooit inhalen, maar naarmate The Fellowship hun reis naar de berg voortzet komen die zwarte ruiters verdacht snel dichterbij. Het lijkt wel alsof ze door een kwade kracht worden voortgestuwd! De spanning is echt te snijden wanneer er nog maar een 4-tal vakken tussen de 2 groepen zit.

Een review van Rufus (@boardgamepirate)

Bekijk ook zeker het The Lord of the Rings : The Fellowship of the Ring trick taking game !

Selecteer een Afleverpunt

0
    0
    Winkelmand
    Je winkelmand is leegTerug naar winkel
    preloader